Welke vitaminen zijn goed voor je ogen?

Je kijkt ermee naar de wereld en anderen. Je ogen goed verzorgen is dus een must. En er zijn wel degelijk vitaminen die de gezondheid van je ogen een duwtje in de rug geven. Wij lijsten de belangrijkste voor je op én geven mee in welke voeding je deze oogvriendelijke vitaminen vindt. 

© shutterstock

VITAMINE C

Vitamine C is als bron van antioxidanten voor zowat alles in ons lichaam goed. En dus ook voor onze ogen. Zo verbetert het het zicht en vertraagt het staar.

Waar zit het in?

Vitamine C zit in heel wat fruit: kiwi’s, sinaasappels en aardbeien.

In deze groenten zit veel vitamine C: broccoli, paprika en sareptamosterd.

VITAMINE E

Vitamine E is net als vitamine C een zeer effectieve antioxidant tegen staar. Ook beschermt deze vitamine het oog en de oogcellen en helpt het een scherp zicht en gezonde ogen te behouden.

Waar zit het in?

Vitamine E vind je in veel noten: amandelen, pinda’s, pijnboompitten, zonnebloempitten.

Ook in gedroogde abrikozen zit een stevige dosis vitamine E.

LUTEÏNE

Luteïne zit in de netvliezen en is dus essentieel voor gezonde ogen. Het is een carotenoïde die helpt tegen problemen met de ogen door ouderdom, zoals mauladegeneratie en staar. Maar ook om je netvlies in het algemeen in optimale gezondheid te houden, is luteïne een must.

Waar zit het in?

Lutëine is een voedingsstof die je vindt in kool, spinazie en in het loof van knolrapen.

OMEGA 3

Omega 3 vetzuren bouwen én onderhouden een goed en scherp zicht, op elke leeftijd. Van bij de ontwikkeling van het zicht bij baby’s tot goed werkende ogen op latere leeftijd.

Waar zit het in?

Omega 3 vind je voornamelijk in vette vis.

ZEAXANTHINE

Zeaxanthine is een natuurlijke oranje kleurstof die in het lichaam als antioxidant werkt en dus vrije radicalen - oftewel: afvalstoffen - opruimt. In onze ogen en in het netvlies (vooral op de gele vlek) komt zaxanthine voor. Het zorgt ervoor dat de afvalstoffen afgevoerd worden en is dus onmisbaar voor gezonde ogen.

Waar zit het in?

Zeaxanthine vind je vooral in oranje en rode paprika’s, goji bessen en walnoten.

Schrijf je nu in op de wekelijkse nieuwsbrief van Oogapotheker.be & Kenkoo.be en ontvang 15% korting op je eerste aankoop